woensdag 14 januari 2009

DOCTIP 02 - Faces

Mijn voorliefde voor documentaires en vooral het camerawerk en vertelstructuren erin doet mij vaak zwerven over de site van HollandDoc waar de pareltjes van de Nederlandse documentaire bijeen zijn gebracht. Graag belicht en bespreek ik er hier enkelen voor jullie die naar mijn mening echt de moeite waard zijn.



Faces van cameraman-regisseur Gerard Maximin verteld het verhaal van de franse fotograaf JR die op zijn eigen ludieke manier probeert aandacht te krijgen voor het Israël-Palestina conflict. Samen met zijn internationale team hangt hij meer dan levensgrote foto's op aan beide kanten van de veiligheidsmuur tussen de West-Bank en Israël. Op de affiches zijn gekke bekken trekkende Palestijnen en Israëlieten te zien die hetzelfde beroep delen. De documentaire van Maximin is een welkome afwisseling in het immense landschap van -vaak uitzichtloze- films over het conflict. Het initiatief van JR toont een soort naïeve ideologie waarin kunst het wapen is tegen misstanden en oorlog. Een ideologie die in mijn ogen zo gek nog niet is....


Bekijk de documentaire Faces (via HollandDoc)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten